עוד דרך ללמד את ילדינו להכיר את עצמם:
יודעים מהי התשובה הנפוצה ביותר לשאלה- 'איך היה…?' ניחשתם- המילה "כיף". כדי ללמד את הילדים להכיר את עולמם הפנימי עליכם לתמלל להם רגשות כדי שיוכלו לבחור מהן. זה התפקיד שלנו ההורים- מי יעשה זאת אם לא אנחנו?
לפעמים זה ממש מאמץ. לא תמיד יש כוח לנסות לתמלל רגשות ,לנסות לחשוב מה יכול להיות שהילד מרגיש…כי הרי זה בדיוק העניין: על מנת שנוכל לתת לילדינו מבחר רגשות שיוכל להזדהות ולבחור מהן, אנחנו צריכים לעשות מהלך פנימי של 'ללכת בנעליו'. לדמיין מה ייתכן שהוא חווה ומשם לנסות ולהתחבר אליו. הנה לפניכם מגוון דוגמאות לשאלות לפתיחת שיח רגשי בסיטואציה שכיחה (הבהרה חשובה! -אין הכוונה שכדאי 'להפציץ' את הילד בכל השאלות. פרשתי עבורכם אפשרויות רבות לבחור מתוכן לפי הרגשתכם. כמובן התאימו את הטקסט לגיל הילד ולמסוגלות הקוגניטיבית שלו):
ילדיכם רב עם חברו: אתם- " רועי אני יודעת שרבת עם יהלי…אני מצטערת לשמוע.. זה בטח מבלבל- מצד אחד אתה כועס ואולי מרגיש שאתה לא רוצה לראות אותו יותר, אך מהצד השני אתה אוהב לבלות עם יהלי והוא חברך כבר הרבה זמן…אתה מאוכזב מההתנהגות שלו?….הדברים שהוא אמר פגעו בך?….ציפית שהוא ינהג אחרת? איך?……אתה מרגיש שקשה לך לבטוח בו כעת אחרי מה שעשה?….אולי אתה חושש שהוא כועס עליך וזה מלחיץ אותך לדבר אתו על זה?…..או שאתה מעדיף כרגע להימנע מלדבר כי אתה פגוע ורוצה זמן להתאושש?…אתה זקוק לעזרתי? לחיבוק אולי?….."
לעיתים קרובות כבר בעת השיח הרגשי ,נרגע הילד ואז הוא גם פנוי בתוכו למצוא רעיונות לפתרון הבעיה. שימו לב שלא לתת לו את הפתרון "הנכון" לדעתכם. גם אם אני משוכנעת שיש לי כזה, אני מעוניינת רק לעזור לו להתחבר לרגשותיו, להבין את עצמו טוב יותר ולשהות לידו. הילד ידע למצוא את הדרך הנכונה לו לפתרון הבעיה ואז גם יחוש תחושת סיפוק עמוקה על כי מצא את הפתרון בעצמו. תחושה עצמית זו חשובה מאוד לדימוי העצמי של הילד! ותהיה זו שתעודד אותו למצוא פתרונות בעצמו-גם בעתיד. אתם הייתם רק המתווכים.